Lánycsók Községi Könyvtár |
Lánycsóki Népház, Könyvtár és Közösségi Tér Szervezeti és Működési Szabályzata Készítette: Kissné Kern Andrea Jóváhagyta: Lánycsók Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a 4/2019(I. 29.) sz. határozatával 2019. január 29. Lánycsók Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Lánycsóki Népház, Könyvtár és Közösségi Tér költségvetési szervet az alábbi közfeladat ellátására hozta létre: A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Kult.tv.) 55.§ és 65.§ szerinti nyilvános könyvtári ellátás biztosítása, 76.§ és 77.§ szerinti közművelődési alapszolgáltatások biztosítása, közösségi színtér fenntartásával, valamint a sportról szóló 2004. évi I. törvény (a továbbiakban: Stv.) 55.§ (1) bekezdés c) pontja alapján az önkormányzat tulajdonát képező helyi sportlétesítmények fenntartása, működtetése.
I. fejezet Általános rendelkezések
1. A Szervezeti és Működési Szabályzat célja: A Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) célja, hogy rögzítse az intézmény adatait és szervezeti felépítését, a vezető és az alkalmazottak feladatait, jogkörét, és az intézmény működési szabályait.
2. Az intézmény legfontosabb adatai: Az intézmény megnevezése: Lánycsóki Népház, Könyvtár és Közösségi Tér Rövidített neve: Lánycsóki Népház Az intézmény székhelye, címe: 7759 Lánycsók, Mátyás u. 1. Elérhetőség: 06-20/4795987 (Kissné Kern Andrea), 06-20/2570416 (Albrecht Gyöngyi) E-mail: nephaz@lanycsok.hu Telephelye(i):
Az intézmény alaptevékenysége: A község lakossága részére a könyvtárhasználati jog gyakorlásának biztosítása községi nyilvános könyvtári fenntartásával, a közművelődés feltételeinek biztosítása méltó környezetben, közösségi színtér fenntartása keretében, valamint a helyi sportlétesítmények fenntartása, a szabadidősport megszervezésében történő részvétel. A költségvetési szerv főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása:
A költségvetési szerv alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölése:
Az intézmény működési területe: Lánycsók község közigazgatási területe Az alapító és felügyeleti szerv megnevezése: Lánycsók Község Önkormányzat Képviselő-testülete Az intézmény fenntartója, székhelye: Lánycsók Községi Önkormányzat 7759 Lánycsók, Kossuth u. 3. Az alapító okirat kelte: 2018. december 17.
3. A tevékenység végzése során a mindekor hatályos jogszabályi előírások kerülnek betartásra különösen: 1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről 1992. évi XXXIII. törvény a közalkalmazottak jogállásáról 150/1992. (XI. 20.) Korm. rendelet a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a művészeti, a közművelődési és a közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezésére 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról 2001. évi LXIV. törvény a kulturális örökség védelméről 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról 6/2001. (I. 17.) Korm. r. a könyvtárhasználókat megillető egyes kedvezményekről 379/2017. (XII. 11.) Korm. rendelet a nyilvános könyvtárak jegyzékének vezetéséről 39/2013. (V.31.) EMMI rendelet a Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer működéséről 1/2000. (I. 14.) NKÖM rendelet a kulturális szakemberek szervezett képzési rendszeréről, követelményeiről és a képzés finanszírozásáról 3/1975. (VIII.17.) KM-PM együttes rendelet a könyvtári állomány ellenőrzéséről (leltározásáról) és az állományból történő törlésről szóló szabályzat kiadásáról 73/2003. (V. 28.) Korm. rendelet az Országos Dokumentumellátási Rendszerről 20/2018. (VII. 9.) EMMI rendelet a közművelődési alapszolgáltatások, valamint a közművelődési intézmények és a közösségi színterek követelményeiről 68/2013. (XII. 29.) NGM rendelet a kormányzati funkciók, államháztartási szakfeladatok és szakágazatok osztályozási rendjéről
4. A Szervezeti és Működési Szabályzat hatálya:
Az intézmény számára jogszabályokban, testületi döntésekben megfogalmazott feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni. Az SZMSZ hatálya kiterjed: az intézmény vezetőjére, az intézmény dolgozóira, az intézmény szolgáltatásait igénybe vevőkre.
Az SZMSZ Lánycsók Községi Önkormányzat Képviselő-testületének jóváhagyásával lép hatályba és visszavonásig érvényes.
II. fejezet
Az intézmény feladatai
Az intézmény feladatai és hatásköre: A költségvetési szerv alaptevékenysége: A község lakossága részére a könyvtárhasználati jog gyakorlásának biztosítása községi nyilvános könyvtári fenntartásával, a közművelődés feltételeinek biztosítása méltó környezetben, közösségi színtér fenntartása keretében, valamint a helyi sportlétesítmények fenntartása, a szabadidősport megszervezésében történő részvétel.
NYILVÁNOS KÖNYVTÁRI FELADATOK A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (továbbiakban: Kult. tv.) 55. § (1) bekezdése, valamint 65.§ (2) alapján a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása, a közművelődési és közgyűjteményi feladatok ellátása.
A nyilvános könyvtár alapfeladatai: a fenntartó által kiadott alapító okiratban és a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott fő céljait küldetésnyilatkozatban közzé teszi, gyűjteményét folyamatosan fejleszti, feltárja, megőrzi, gondozza és rendelkezésre bocsátja, tájékoztat a könyvtár és a nyilvános könyvtári rendszer dokumentumairól és szolgáltatásairól, biztosítja más könyvtárak állományának és szolgáltatásainak elérését, részt vesz a könyvtárak közötti dokumentum- és információcserében, biztosítja az elektronikus könyvtári dokumentumok elérhetőségét, könyvtárhasználókat segíti a digitális írástudás, az információs műveltség elsajátításában, az egész életen át tartó tanulás folyamatában, segíti az oktatásban, képzésben részt vevők információellátását, a tudományos kutatás és az adatbázisokból történő információkérés lehetőségét, kulturális, közösségi és egyéb könyvtári programokat szervez, tudás-, információ- és kultúraközvetítő tevékenységével hozzájárul az életminőség javításához, az ország versenyképességének növeléséhez, a szolgáltatásait a könyvtári minőségirányítás szempontjait figyelembe véve szervezi.
A nyilvános könyvtár az általa üzemeltetett, kiskorúak által is használható, internet-hozzáféréssel rendelkező számítógépek használatát a kiskorúak védelmét lehetővé tevő, könnyen telepíthető és használható, magyar nyelvű szoftverrel ellátva biztosítja a kiskorúak lelki, testi és értelmi fejlődésének védelme érdekében.
A fenntartó kiegészítő feladatokat is meghatározhat.
A települési könyvtár a fentieken túl gyűjteményét és szolgáltatásait a helyi igényeknek megfelelően alakítja, közhasznú információs szolgáltatást nyújt, helyismereti információkat és dokumentumokat gyűjt, szabadpolcos állományrésszel rendelkezik, gyermek- és családbarát szolgáltatásokat nyújt, iskolakönyvtári feladatokat is ellát, közreműködik a Lánycsók Magazin szerkesztésében, gyűjti és szerkeszti a Lánycsóki Krónika anyagát, Digitális Jólét Program (továbbiakban: DJP) Pontként a DJP filozófiában megfogalmazott, a Könyvtárhasználati Szabályzatban külön részletezett szolgáltatásokat nyújtja
A szolgáltatások biztosítása érdekében felméri a könyvtári szolgáltatások iránti igényeket; koordinálja és nyilván tartja az állománygyarapítási keret és az egyéb - dokumentum beszerzésre kapott - források felhasználását; a Gyűjtőköri Szabályzatnak megfelelően a könyvtár számára szükséges dokumentumokat beszerzi vétel, csere, ajándék útján, valamint a beszerzett dokumentumokat nyilvántartásba veszi, formai és tartalmi feltárást végez; építi és gondozza az elektronikus katalógust; állományrevíziót és az állományból való kivonást végez a vonatkozó jogszabályok és szabályzat alapján; feladata a könyvtár gyűjteményének használókhoz való eljuttatása helyben használat, kölcsönzés és könyvtárközi kölcsönzés útján; intézi a könyvtári adminisztrációval kapcsolatos teendőket; információt szolgáltat a könyvtár és a könyvtári rendszer dokumentumairól, a könyvtár szolgáltatásairól; éves munkatervet készít; éves beszámolót készít; statisztikai adatokat szolgáltat; könyvtárhasználati bemutatókat, gyermekfoglalkozásokat, olvasásnépszerűsítő programokat és egyéb rendezvényeket szervez és bonyolít le; együtt működik az önkormányzat valamennyi intézményével, nemzetiségi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel; digitális szolgáltatásokat nyújt: pl. szkennelés, nyomtatás, fénymásolás, internetes ügyintézés
KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATOK Közművelődési feladatai körében közösségi színtér fenntartásával az önkormányzat a közművelődésről szóló 13/2018 (XII.17.) számú önkormányzati rendeletben meghatározott részletezettséggel, a Kult.tv. 76.§ (3) bekezdése, valamint a közművelődési alapszolgáltatások, valamint a közművelődési intézmények és a közösségi színterek követelményeiről szóló 20/2018. (VII.9.) EMMI rendelet szerinti közművelődési alapszolgáltatások közül az alábbiakat nyújtja: a művelődő közösségek létrejöttének elősegítése, működésük támogatása, fejlődésük segítése, a közművelődési tevékenységek és a művelődő közösségek számára helyszín biztosítása, a hagyományos közösségi és kulturális értékek átörökítése feltételeinek biztosítása.
Ezen feladatok biztosítása érdekében az intézmény Próba és fellépési lehetőséget biztosít a településen működő művészeti csoportok, művelődő közösségek, így különösen a tánc, énekkari, színjátszó csoportok részére, köznevelési intézmények és egyéb önkormányzati intézmények kulturális programjai részére, a településen működő különböző civil szervezetek rendezvényei részére. Kiállítási lehetőséget biztosít képzőművészeti alkotók részére, elősorban helyi kötődésű alkotóknak. A település történetéhez, népművészeti, nemzetiségi hagyományaihoz kapcsolódóan együttműködik a településen működő népművészeti csoportokkal, a helyi német, horvát és roma nemzetiségi közösségekkel, nemzetiségi önkormányzatokkal: helyszínt biztosít a nemzetiségi ünnepek megtartásához, a nemzetiségi néphagyományok életben tartásához, népszerűsítéséhez. Az Önkormányzat testvértelepülési kapcsolatainak ápolása jegyében: meghívja a testvértelepülések képviselőit egyes kulturális programjaira a helyi közművelődési, művészeti csoportok részére bemutatkozási lehetőséget szervez a testvértelepüléseken, részt vesz a testvértelepülések köznevelési intézményei között fennálló cserekapcsolat lebonyolításában. Együttműködik a helyi köznevelési intézményekkel, a helyi közösségekkel. Szervezi a nemzeti ünnepeken, egyéb jeles napokon a település lakossága részére az ünnepi műsort és ezzel megteremti a méltó megemlékezés lehetőségét. Célja, hogy a helyi alkotók, művészek számára bemutatkozási lehetőséget biztosítson, tevékenységüket támogassa, a gyermekek és fiatalok művelődési, művészeti és közösségi életét segítse, tevékenységüknek helyet biztosítson, az idősebb nemzedék, a nyugdíjasok önszerveződő közössége részére helyszínt, tevékenységüknek bemutatkozási lehetőséget biztosítson, segítse a hátrányos helyzetűek, vagy fogyatékkal élők kulturális esélyegyenlőségét.
SPORT FELADATOK Sportfeladatai körében a Stv. 55.§ (1) bekezdése szerint: gondoskodik az önkormányzat által meghatározott a helyi sportfejlesztési koncepció megvalósításáról, a sportkoncepcióban foglalt célkitűzésekkel összhangban együttműködik a helyi sportszervezetekkel, sportszövetségekkel, fenntartja és működteti az önkormányzat tulajdonát képező sportlétesítményeket.
III. fejezet
Az intézmény szervezeti felépítése
Szervezeti ábra:
Helyettesítés rendje: A munkaköri leírások tartalmazzák a helyettesítés rendjét.
Munkaköri leírások: Az intézményben foglalkoztatott dolgozók feladatainak leírását a munkaköri leírások tartalmazzák. A munkaköri leírások tartalmazzák a foglalkoztatott dolgozók jogállását, a szervezetben elfoglalt munkakörnek megfelelően feladatait, jogait és kötelezettségeit. A munkaköri leírások elkészítéséért és aktualizálásáért felelős: a vezető esetében a jegyző az alkalmazottak esetében az intézmény vezetője.
A költségvetési szerv vezetőjének megbízási rendje: A költségvetési szerv vezetőjét, aki a jogszabályban meghatározott képesítési követelményeknek megfelel, az alapító önkormányzat képviselő-testülete a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény és a 150/1992. (XI.20.) Kormányrendelet – a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a művészeti, a közművelődési és a közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezésére – rendelkezései szerint nyilvános pályázat alapján, öt év határozott időre bízza meg, illetve menti fel. Az egyéb munkáltatói jogok gyakorlója az alapító önkormányzat polgármestere.
A költségvetési szervnél alkalmazásban álló személyek jogviszonya:
A vezető feladatai:
Vezeti az intézményt, felelős az intézmény működéséért és gazdálkodásáért. Minden fórumon ellátja az intézmény képviseletét. Tervezi, szervezi, irányítja és ellenőrzi az intézmény szakmai és gazdasági működésének valamennyi területét. Felelős a mindenkor érvényben lévő jogszabályok és előírások betartásáért, betartatásáért. A fenntartóval történő egyeztetés alapján gondoskodik a munka tárgyi- és személyi feltételeiről. Munkáltatói (kinevezési, felmondási, fegyelmi, jutalmazási, kártérítési) jogokat gyakorol. Ellátja az intézmény működését érintő jogszabályokban, önkormányzati rendeletekben és döntésekben a vezető részére előírt feladatokat. Elkészíti, elkészítteti az intézmény SZMSZ-ét és más, kötelezően előírt szabályzatait, rendelkezéseit. Folyamatosan értékeli az intézmény tevékenységét, munkáját, és beszámol a fenntartó felé. Felelős az Alapító Okiratban meghatározott feladatok ellátásáért, az intézmény zavartalan, szakszerű, törvényes és hatékony működéséért. Részt vesz az intézmény költségvetésének összeállításában, és gondoskodik a költségvetési keretek felhasználásáról, felel az intézmény gazdaságos működtetésért. Munkája során kapcsolatot tart a helyi önkormányzattal, intézményekkel, civil szervezetekkel, nemzetiségi önkormányzatokkal. Munkáját az általa készített és előzetesen jóváhagyott éves munkaterv alapján végzi.
Egyéb feladatait a munkaköri leírása tartalmazza.
Az intézményvezető-helyettes feladatai: A vezető távolléte esetén helyettesíti a vezetőt. Közreműködik az intézményi szabályzatok, munkatervek kidolgozásában. Gondoskodik a felügyelete alá tartozó intézményi telephelyek rendeltetésszerű használatáról, a vagyonvédelemről és vagyongazdálkodásról. Közvetlenül irányítja a felügyelete alá tartozó dolgozók munkáját.
Egyéb feladatait a munkaköri leírása tartalmazza.
IV. fejezet
Az intézmény működésének főbb szabályai
Az intézmény munkavégzéssel kapcsolatos szabályai
Munkáltatói jogok gyakorlása Az intézményvezető felett a munkáltatói jogokat a kinevezés, vezetői megbízás, felmentés tekintetében Lánycsók Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, az egyéb munkáltaói jogokat a polgármester gyakorolja. Az intézmény valamennyi dolgozója felett a munkáltatói jogokat az intézményvezető gyakorolja.
A munkaviszony létrejötte: Az intézmény az alkalmazottak esetében a belépéskor munkaszerződésben, vagy határozatlan idejű kinevezéssel határozza meg, hogy az alkalmazottat milyen munkakörben, milyen feltételekkel és milyen mértékű alapbérrel foglalkoztatja.
Munkavégzés teljesítése, munkaköri kötelezettségek, hivatali titok megőrzése: A munkavégzés teljesítése az intézmény vezetője, illetve a közvetlen felettes által kijelölt munkahelyen, az ott érvényben lévő szabályok és a munkaszerződésben, vagy kinevezési okmányokban leírtak szerint történik. A dolgozó munkáját az arra vonatkozó szabályoknak és előírásoknak, a munkahelyi vezetője utasításainak, valamint a szakmai elvárásoknak megfelelően köteles végezni. A dolgozó köteles a munkakörébe tartozó munkát képességei szerint, az elvárható szakételemmel és pontossággal végezni, a hivatali titkot megtartani. Az intézménynél hivatali titoknak minősülnek a következők: az intézmény működésével kapcsolatos információk, a dolgozók személyi adatai, munkavégzésükkel összefüggő információk, a szolgáltatást igénybe vevők személyi adatai. A hivatali titok megsértése fegyelmi vétségnek minősül.
A munkaidő beosztása: A munkaidőt minden alkalmazott munkaköri leírása tartalmazza.
Szabadság: Az éves rendes és rendkívüli szabadság kivételéhez előzetesen a közvetlen felettessel egyeztetni kell. A rendkívüli és fizetés nélküli szabadság engedélyezésére minden esetben csak az intézményvezető jogosult. A dolgozók éves rendes szabadságának mértékét a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényben, valamint a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben foglalt előírások szerint kell megállapítani. A dolgozókat megillető és kivett szabadságról nyilvántartást kell vezetni. Az intézményben a szabadság nyilvántartás vezetéséért az intézményvezető, az intézményvezető esetében a jegyző felelős.
Az intézménnyel munkaviszonyban álló dolgozók díjazása: A munka díjazására vonatkozó megállapodásokat munkaszerződésben, vagy kinevezési okiratban kell rögzíteni. Ennek részleges szabályait a hatályos jogszabályok tartalmazzák.
Gazdálkodással kapcsolatos szabályok Az intézményi költségvetés tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos különleges előírásokat, feltételeket, a hozzá kapcsolódó jogosítványok gyakorlását a Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatallal kötött megállapodás tartalmazza. A gazdálkodási jogkörök gyakorlását az intézmény Kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, teljesítés igazolás, érvényesítés, utalványozás rendjének szabályzata tartalmazza.
Az intézmény képviselete Személyes képviselet Az intézmény önálló jogi személy, melynek képviseletére az intézményvezető jogosult. Az intézményvezető – az intézmény kereteit meg nem haladó mértékben – teljes kötelezettségvállalással és utalványozási joggal rendelkezik.
Aláírási jogosultság Az intézmény hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben az intézményvezető rendelkezik aláírási joggal: munkáltató jogkör gyakorlása az intézmény alkalmazásában állók tekintetében.
Bélyegző használata Az intézmény cégszerű aláírásánál az alábbi bélyegzőket kell használni cégszerű aláíráshoz, pénzfelvételhez, ill. anyagi jellegű kötelezettségvállaláshoz az intézmény nevét tartalmazó kör alakú bélyegzőt.
A bélyegzők beszerzéséről, kiadásáról, nyilvántartásáról, cseréjéről, leltározásról, pótlásáról az intézmény vezetője gondoskodik.
Kártérítés A munkavállaló a munkaviszonyából eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért kártérítési felelősséggel tartozik. A kártérítés mértékét a Munka Törvényéről szóló 2012. évi I. törvény szerint, illetve a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 81 §-ában foglalt előírások szerint kell megállapítani. Szándékos károkozás esetén a munkavállaló a teljes kárt köteles megtéríteni. A munkavállaló vétkességére tekintet nélkül a teljes kárt köteles megtéríteni a visszaszolgáltatási vagy elszámolás kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ, vagy kezel és azokat jegyzék vagy elismervény alapján vette át. A térítési díjak beszedőit teljes kártérítési felelősség terheli az általuk kezelt pénz tekintetében. Amennyiben a kárt többen okozták, egyetemleges kötelezésnek van helye. A kár összegének meghatározásánál a Munka Törvénykönyve az irányadó.
Anyagi felelősség
A dolgozó a szokásos személyi használati tárgyakat maghaladó mértékű és értékű használati értéket csak az intézményvezető engedélyével hozhat be munkahelyére, illetve viheti ki onnan. Az intézmény valamennyi dolgozója felelős a berendezési, felszerelési tárgyak rendeltetésszerű használatáért, a gépek, eszközök, stb. megóvásáért.
Az ügyiratkezelés irányításáért és ellenőrzéséért az intézmény vezetője felelős.
Az intézmény gazdálkodásával, ezen belül kiemelten a költségvetés tervezésével, végrehajtásával, az intézmény kezelésében lévő vagyon hasznosításával összefüggő feladatok, hatáskörök szabályozása – a jogszabályok és a fenntartó rendelkezéseinek figyelembevétel – az intézmény vezetőjének feladata. Az intézmény önállóan működő költségvetési szerv, az önkormányzat által előírt pénzügyi kerettel gazdálkodhat. Számláit, bizonylatait a Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatal kezeli és tartja számon. V. fejezet Az intézmény alapdokumentumai
Alapdokumentumok: Alapító Okirat Szervezeti és Működési Szabályzat
Az intézmény működésével összefüggő szabályzatok: Munkavédelmi szabályzat Tűzvédelmi szabályzat Pénzkezelési Szabályzat Kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, teljesítés igazolás, érvényesítés, utalványozás szabályzata
MELLÉKLETEK Könyvtár gyűjtőköri szabályzata Könyvtárhasználati szabályzat Könyvtár Stratégiai Terve Panaszkezelési Szabályzat Házirendek (Népház, Ifjúsági Ház, Sportöltöző) Munkaköri leírások
Záró rendelkezések
Az SZMSZ hatálybalépése: Az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatát Lánycsók Községi Önkormányzat Képviselő-testülete hagyja jóvá.
Az SZMSZ naprakész állapotban tartásáról az intézmény vezetője gondoskodik.
Lánycsók, 2019. január 29. Kissné Kern Andrea intézményvezető Záradék: Lánycsók Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Lánycsóki Népház, Könyvtár és Közösségi Tér Szervezeti és Működési Szabályzatát és mellékleteit 4/2019. (I.29.) számú határozatával jóváhagyta.
Lánycsók, 2019. január 29.
Hadra József polgármester |